rss kanál
Kategorie článků

Čivava.....aneb jak jsem si osadil Pitbulla

Publikováno 14.06.2014 v kategorii různé

Na novou sezonu jsem potřeboval letadlo, pro PB jsem se rozhodl z několika důvodů, čekací doba, létá s ním špička F3F, je konkurenceschopné modelům FS3,4, Stinger a Pike Precision. Pro mě nejdůležitější aspekt je asi druhý jmenovaný, není se totiž na co vymlouvat, technika je stejná, tak se předveď.

Letadlo je k mání ve verzi F3B a F3F  samozřejmě na přání je možná skladba tkanin dle požadavku. Můj kousek je ve verzi „cihla“ hmotnost osazeného modelu je 2370g. Model má perfektní zpracování a je vidět, že při jeho návrhu někdo myslel. U podobných modelů se nedá říct, že modelaříte, jedná se o rychlé osazení a vtěsnání komponentů do trupu.

Já jsem začal křídlem. Křídlo mám v provedení LDS na klapkách a RDS na křidélkách.  RDS jsem se pokoušel namontovat asi 3 dny, za největší úspěch považuji, že jsem křídla zabalil (asi minutu před rozšlapáním) a odvezl kamarádovi na osazení. Ten má bohaté zkušenosti s osazováním RDS a i přesto se s tím potil asi 6 hodin. Doporučuji nechat osadit RDS přímo u výrobce. Ono trefit ohnutí a délku drátu spolu s úhlem sestavy servo-náhon není jednoduché. To osazení klapek náhonem LDS je lahoda a báseň. Na můj vkus je excentr na servu malý a neumožňuje dostatečnou výchylku klapek pro F3F, na B-čka asi dobrý viz obr.

Následovalo sčepování uhlíkovou kulatinou o průměru 2mm a ovázání řežnou nití. Dále vsazení celého náhonu do klapky a propojení vrchní a spodní části potahu torzkou z překližky 1mm a rovingem viz obr 2.


Dále jsem pokračoval trupem. Chce se to zlehka zamyslet jak bude trup poskládaný aby se něco nezalepilo dříve než je záhodno. Vše má svou posloupnost. Nejdřív musíte protáhnout kabely od přijímače k centroplánu, pak zalepit trubku na závaží a jako poslední přepážku pro serva. Už zde narazíte na problém, že nevíte, s jakým budete létat těžištěm. Těžiště trubky by mělo být v těžišti letadla. A to cca 96-103mm.  Já mám bohužel těžiště trubky 5mm za těžištěm, tak třeba příště. Dále jsem použil jiná serva, než pro jaká je připraveno lože. Lože je pro DS3781 ale já už měl doma malá ocasová MKS. Lože jsem udělal tedy jiné. I přes montáž menších serv jsem měl problémy s protažením kabelů. Zde bych se rozhodně přimlouval za tenčí vodiče. Dodávané jsou kroucené 0,35 a to i do křídla. Podle mě zbytečnost a váha navíc. Troupek je krásně štíhlý, pokud budete stejně jako já chtít létat na 5cl zjistíte, že je to opravdová výzva. Po dlouhém laborování jsem nalil cca 50g olova do čumáku a hned za olovem je pack složený z 3cl naležato a 2 nastojato (1300mAh). Bylo jasné, že většina olova půjde až na baterku zvrchu. Tam je tuším 80g. Místo pro přijímač je tak akorát, s konektory a kabely je to pod tlakem. Převlečná špice dosedá na ty baterky, které jsou nastojato. Táhla, respektive koncovky a vidličky se musely malinko upravit ale nic dramatického.  Pájení konektorů v křídle a baterek je rutina. Na přelisování konektorů na tenčí kabely nebyl čas. Vypínač samozřejmě magnetický pro ilustraci přikládám obrázek.


Dále už jen následovalo rychlé naprogramování výchylek a mixů, tady se žádná složitost nekoná a základní nastavení je podobné u všech F3F letadel. PB je jediné letadlo, které znám, kde je dostatek místa na závaží. Dvě spojky, kde se do každé vejde 800g, komora v křídlech pro dalších 810g a trubka v trupu pro 470g. Do modelu se tedy vejde 2,9kg závaží. Vzhledem k tomu, že plocha křídla je 54,9 a průmět motýla je 5,5 zjistíme, že při dodržení max. povoleného zatížení FAI můžeme letět s celkovou hmotností nejvýše 4500g.   

Pokud bych měl posoudit PB vzhledem k ostatním používaným letadlům, se kterými jsem měl tu čest létat, jednoznačně musím vyzdvihnout dva parametry. Oba spolu tak trochu souvisí. Jeden z nich je schopnost PB uvézt se těžký, bez komplikací se stabilitou v mezních situacích. Druhý podstatný parametr je téměř autonomní letový projev. Máte čas se soustředit na provedení letu a zatáček. Letadlo je neuvěřitelně hodné a vše vám odpustí. Povedla se zde spojit blbuvzdornost s vysokými letovými výkony a obratností.

Text a foto: F. Kalenský (titulní foto: T. Winkler)

© 2011 F3F.cz