Raná open 2024

Máme za sebou první mezinárodní soutěž F3F Raná open 2024. Brzký jarní termín se letos sešel se slibnou předpovědí a tak se dalo tušit, že nás čeká náročný soutěžní víkend. Závod má pro mě vždy dvě stránky, jednu z pohledu soutěžícího a druhou z pohledu pořadatele. Každý toto prožívá ze svého úhlu pohledu a při ideální konstelaci hvězd se závod z pohledu pořadatele i závodníka rovná symbióze, kde zájem organizátora a závodníka se protíná a ústí do spokojeného průběhu soutěže. Pokud mohu soudit, nám se to povedlo.

S organizací závodu se začíná dlouho dopředu. Termín musí být na Contest i FAI poslány na podzim. Je to vždy kličkovaná mezi prvními akcemi padáčkářů, velikonocemi a ostatními termíny soutěží atd. Každý rok se nám něco mění. Pro tento rok byl připraven online systém pro přihlašování FAI soutěží. To bylo jedním z rozhodnutí, že já to prostě pořádat nebudu. Asi s postupujícím věkem nejsem již ochoten hrát hry zakládající se na zvyšující se administrativní zátěži ve všech aspektech běžného života. Zde soutěž zachránila manželka Eva. S podporou SMČR, kde nám vždy se vším ochotně pomohou se povedlo soutěž přihlásit do kalendáře FAI. Díky za podporu pánové. 

Druhou etapou v přípravě je zajistit podporu dostatečného množství nešťastníků. Někdo kdo umí na pokročilém stupni s F3X Vault, kam se závodníci přihlašují a vpisují se i výsledky. Časoměřiče a v neposlední řadě i zvoníky. Přesvědčit někoho na pozici zvoníka je velmi složité. Třídenní závod znamená, že si musí vzít dovolenou a strávit prodloužený víkend přesně tak jak nechtějí. Občas má někdo tyto masochistické sklony. My jsme toto štěstí měli. Naší kamarádi Hanička, Jan a Richard tuto hozenou rukavici sebrali a závod se díky nim mohl uspořádat.  Ve funkci zástupce SMČR a FAI, se jako stabilně účastnil T.Bartovský, je nekonečným zdrojem zkušeností a jeho přehled v pravidlech je pro organizaci podobných akcí klíčový.  

Na soutěž míříme již ve čtvrtek. Ubytování na letišti se v minulém roce osvědčilo. Jelikož se povedlo vše již jednou realizovat, byla by škoda nevyužít zázemí i nadále. Chlapi na letišti si nastartují celou sezónu. Ubytovací kapacity i zázemí byly připraveny, zatopeno, paráda. Krátké posezení s kamarády v klubovně a vše nachystat na první závodní den. Překontrolovat předpovědní modely počasí aby se ráno už nemuselo nic moc řešit a začalo se co nejdříve. 

V pátek ráno, předpověď parádní, JZ vítr, 4-8 m/s. Sraz na parkovišti u skleníku, rychlé přivítání a přesun na Bečov. Stavíme báze a na našem 80m kopečku, který splňuje pravidla pro soutěže F3F s odřenýma ušima začínáme. Na přistání se nečeká, tlačíme to abychom stihli co nejvíce kol. Letový den zakončujeme s neuvěřitelnými 9ti koly. Dokonalá jízda. Večer kontrola výsledků, upload na Vault aby se všichni závodníci mohli pokochat svými výsledky. Na letišti zatopíme ve společenské místnosti, sud už na nás čeká. Richard se stará o 3kg masa pro asi tucet hladových krků. Euforie z prvního letového dne nabírá na obrátkách. Když se na stole objevuje Jameson je čas k úprku. Předpověď na sobotu slibuje, že se zapotíme bohužel rozhodně ne teplem. 

Sobota předpověď do oběda JZ 5-10m JZ, okolo oběda fronta a změna na SZ 10-15m, pocitová teplota 1,2°C. Ráno se na nic nečeká. Po osmé hodině jedeme rovnou stavět báze aby se začalo hned jak závodníci přijedou. Závodníci jsou na kopci v 9:30 ale někde se zaseknul vítr. Postupně se rozfoukává a my létáme 10té kolo. Bohužel fronta přichází dříve a 3 piloti v kole již mají vítr zprava.. rozdělujeme kolo na dvě skupiny. Nečekáme ani pravidly stanovenou půl hodinu, platné lety rušíme. Jde nám o čas. Musíme vše zabalit, dojet na Ranou. Na parkovišti proběhne redukce všeho co se na kopec brát nemusí a všichni jdeme na kopec. Po dlouhé zimě jsme jako medvědi po dlouhém spánku. Tím nemyslím chlupatí a smradlaví, ikdyž i tací by se našli, ale výstup na kopec nastaví zrcadlo fyzické kondici všech. 

Už v sedle je jasné, že nahoře budou náročné podmínky. Stavíme báze a ve 14hod můžeme začít. Dolétáváme druhou skupinu 9.kola. Nárazy přes 25m/s. Odlétáme nahoře ještě 3kompletní kola. Podmínky slábnou stejně jako neutuchající odhodlání našich zvoníků. Vítr z nich neúprosně vysává teplo a končí na hranici podchlazení. Balíme a prcháme rovnou na banket. 

Zpracování výsledků Tomášem B.

Mirka jako naše dlouholetá cateringová podpora připravuje banket pro 40 lidí. Práci odvedla jako vždy na jedničku. Nenecháme si kazit náladu starými neudržovanými prostory společenské místnosti, tak to tady prostě je. Už loni jsem banquet přejmenoval na punkuet. Přátelská uvolněná atmosféra s vyprávěním zážitků z náročného dne nás naplňuje až do nočních hodin. Večer ještě kontrola předpovědních modelů, příprava zvonění na další den. 

přistání

Neděle ráno je jako sobota přes kopírák. Já vstávám před 6hod ráno jedu do Loun pro peníze, pak zatopit v místnosti po banketu, kde všichni snídáme. Kluci jedou rovnou postavit báze, předpověď JZ 5-10m, sněhové přeháňky. V 9:30 může letět první pilot 13.kola. celkem realizujeme 4 kola i s  přerušením kvůli dešti. Soutěž ukončujeme tak aby bylo možné vyhlásit výsledky už v 15 hodin na letišti. 

Gratulujeme všem pilotům k dokončení velice obtížného závodu. Na začátek sezóny je dostatečně prověřil v jejich připravenosti. Ještě jednou veliké poděkování všem, kteří se podíleli na přípravě a průběhu všech činností spojených se závody. Ale i těm, kteří se například starali o naše děti, abychom my mohli pořádat závody pro Vás. 

Napsal: Filip K.

Za pořadatelský tým: Eva, Filip, Hanka, Jan, Richard a pomáhající piloti .

Tobias Raná        Robert Raná

Filip na Bečově

RO 2024 – PROPOSITION

Banket will be at Airport Raná
Banket will be at Airport Raná , coordinates   50.4080553N, 13.7550494E
In case of SW wind, we will fly here, coordinates parking  50.4478133N, 13.7245714E